Hur klädde man sig på 20-talet?
 Källa:Bilderna ej från Skarpnäcksskolan. Lånade från google, flickr,svt

Så här var barnen klädda 1929.....

Modet på 20-talet

Fristads historia sedan 1925

Picture
Följ med oss genom Fristads stolta historia – händelser som formade och skapade oss, och som för alltid ändrade arbetarnas förutsättningar.

Vår grundare, John Magnuson, var en riktig entreprenör och köpte sin första fabrik i staden Fristad redan 1925. Industrialiseringen exploderade, men på den tiden fanns det inga arbetskläder i Sverige. Han såg sin nischmarknad – arbetskläder av högsta kvalitet för de som byggde det nya Sverige. När hans försök att importera plagg från USA misslyckades kom John Magnuson på att han kunde tillverka arbetskläderna själv. För att kunna tillverka slitstarka kläder behövde han ett starkt tyg som kunde konkurrera med denim, som var så populärt i USA men som inte tillverkades i Sverige.

John Magnuson tog initiativet än en gång och hittade en tillverkare i Malmö som tillverkade tyg av långfibrig bomull. Under 1927-1928 var det hårda tider för John Magnuson, som inte kunde ta ut någon lön och måste kämpa för sin överlevnad. När han hörde att hamnarbetare i Stockholm behövde ordentliga arbetskläder såg han sin chans och så snart han hittat en leverantör i staden började han sälja sina kläder. 1929 var John Magnusons företag det första i Sverige att tillverka jeans och han skapade en hel kollektion, inklusive snickarbyxor, byxor, overaller, skjortor och jackor i 34 storlekar. Kläderna bars av hamnarbetare, murare, snickare, målare och andra hantverkare och yrkesmän.

Genom att göra designen internt och anställa skickliga sömmerskor lokalt kunde tusentals plagg snabbt tillverkas och säljas i hela Sverige. Med tiden överträffade efterfrågan tillgången och ytterligare en fabrik förvärvades, dotterföretag öppnades i andra städer och Fristads köpte ett eget väveri. Fristads innovativa design höll jämn takt med de tekniska framstegen i industrin. Decennier förflöt och Fristads kollektion följde med sin tid. I slutet av 1900-talet var Fristads Sveriges största tillverkare av arbetskläder och allmänt ansett som premiumvarumärket i Europa.

Några fler skolfoton