Matsedel för skolmåltiden 1929

Måndag   Bruna bönor, bräckkorv. Fruktsoppa.
Tisdag     Potatis, fläsksås. Mannagrynsvälling.
Onsdag   Pölsa. Äppelkräm, mjölk.
Torsdag  Vitkål med potatis och fläskkorv.
Fredag    Färsk fisk eller kabeljo med sås och potatis. Risgrynsgröt.
Lördag    Kabeljopudding, sås eller korvkaka. Chokladsoppa.

.. om skolbad Kring 1890 uppfördes de första skolbaden med tvagnings- och bassängrum. Exempel på skolor som försetts med bad är Kungsholmens, Katarina Norra, Engelbrekt och Storkyrkoskolan.

.. om tandläkarmottagningar I 20- och 30-talets skolor förlades såväl läkar- och tandläkarmottagningar som stadens bibliotek.

... om skolträdgårdar Skolträdgårdsverksamhet har funnits vid Stockholms folkskolor sedan 1907. Skolträdgårdar fanns därför vid ett stort antal förortsskolor och några innerstadsskolor. I en del av trädgården som reserverats för odlingslotter fick barnen lära sig trädgårdsskötsel. Undervisningen var frivillig och fick inte så stor omfattning.

....om skolradio Nya försök med skolradio inleds och pågår till 8 maj. 231 skolor deltar. Folkskolorna på landet är överlag nöjda, läroverken i städerna mer kritiska.

Källa: Fotona ovan lånade från Högalidsskolan som byggdes ungefär samtidigt av arkitekt Georg A Nilsson

Svensk söndagsskolsångbok 1929   klicka på texten och läs mer

Svensk söndagsskolsångbok
rån 1929 heter i sin helhet "Svensk söndagsskolsångbok för hem, skolor och barngudstjänster". Den innehåller 300 alster varav merparten är psalmer och en och annan helt profan sång som till exempel Blåsippan ute i backarna står, Vintern rasat och nationalsången Du Gamla Du Fria. Bokens föregångare från 1908 innehöll flera verk till skillnad från de flesta andra psalmböcker som med åren blivit större och större till omfattning.

En vanlig psalm man sjöng i skolan på den tiden.

"Vindarna sucka uti skogarna"

Ur "Sånger för folkskolan, 1929"
Oscar Fredrik, folkmelodi från Dalarna

1 Vindarna sucka uti skogarna,
forsarna brusa uti älvarna,
//:vågorna gunga sakta, ://
gunga sakta fram mot Siljans strand.

2 Fullmånen glimmar mellan skyarna,
ljusen, de tindra uti byarna,
//:fjällarnas kam omgjutes, ://
den omgjutes av norrskens brand.

3 Ensam i stilla stjärnenätterna,
långt utåt vida Moraslätterna,
//:vallar jag fåren mina,://
vallar och sjunger till i enslig kväll.

Rich. Malmbergs Historia i sammandrag för folkskolor från 1929